یادگیری در کلاس درس یکی از مهم‌ترین مراحل در فرآیند آموزش است. وقتی مباحث درسی را در کلاس درس و هنگام آموزش یاد می‌گیریم، بدون شک دیگر نیازی به اختصاص زمان برای خواندن مجدد آن نداریم. در این صورت می‌توان از زمان ذخیره شده برای تمرین بیشتر و افزایش تسلط استفاده کرد. اما متأسفانه گاهی دانش‌آموزان در کلاس، تمرکز و آمادگی کافی را برای یادگیری ندارند. به همین دلیل موضوعات و مطالب را به خوبی یاد نمی‌گیرند؛ در نتیجه مجبور می‌شوند در خانه زمان زیادی را به خواندن و فهمیدن مباحث اختصاص دهند. این در حالی است که بعد از کلاس، دیگر معلمی حضور ندارد تا مشکلات درسی را برطرف کند و به سؤالات پاسخ دهد. در حال حاضر که آموزش به صورت مجازی است تقویت مهارت‌های یادگیری در کلاس اهمیت بالایی دارد. اما چگونه می‌توان میزان یادگیری و تمرکز را در کلاس‌های مجازی افزایش داد؟

راه‌کار برای افزایش یادگیری در کلاس درس

در بعضی موارد مشکل در یادگیری می‌تواند نشانه‌ی اختلالاتی مانند بیش‌فعالی یا خوانش‌پریشی باشد. اما ضعف در این مهارت هرگز به معنای بی‌استعدادی نیست. 10 راه‌کار به منظور افزایش یادگیری در کلاس درس مجازی عبارت‌اند از:

سحرخیزی

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر دانش‌آموزان و اولیا برای آموزش مجازی دارند، بی‌نظمی در برنامه‌ی خواب آن‌ها است. دیر خوابیدن و در نتیجه دیر بیدار شدن باعث می‌شود دانش‌آموزان تمرکز کافی در کلاس درس نداشته باشند و در ساعات اولیه مطالب را به خوبی یاد نگیرند. پس به اولیا پیشنهاد می‌شود فرزندانشان را حداقل 1 ساعت قبل از شروع کلاس مجازی بیدار کنند تا در طول آموزش خواب‌آلوده نباشند.

خوردن صبحانه مقوی

خوردن صبحانه مقوی خوردن صبحانه‌ی مقوی یکی از راه‌کارهای تقویت قدرت یادگیری در است. متاسفانه گاهی این اصل فراموش می‌شود و دانش‌آموزان بدون اینکه تغذیه‌ی مناسبی میل کرده باشند در کلاس حضور پیدا می‌کنند. بهترین صبحانه تشکیل شده از مواد مقوی مثل شیر، عسل، و تخم مرغ است.

منظم بودن

وقتی دانش‌آموز تنها چند دقیقه دیرتر از معلم در کلاس حاضر می‌شود، بخش ابتدایی و مهم درس را از دست می‌دهد. از این رو نه تنها تمرکز او بلکه دبیر و سایر همکلاسی‌ها نیز از بین می‌رود. همچنین برای یادگیری بقیه‌ی مطالب نیز سردرگم خواهد بود. از طرفی غیبت‌های زیاد باعث می‌شود که اکثر مطالب را از دست بدهد. بنابراین منظم بودن، از مهم‌ترین قدم‌ها برای یادگیری بهتر است. بهتر است دانش‌آموز برای افزایش یادگیری، به موقع و قبل از رسیدن معلم در کلاس درس مجازی حاضر شود. وسایل و کتاب‌های لازم را روی میز بگذارد و بدن و ذهنش را برای یادگیری آماده کند.

حفظ تمرکز

استفاده از موبایل، تبلت، گوش دادن به موسیقی و حتی در برخی مواقع حضور یک دوست می‌تواند باعث عدم تمرکز دانش‌آموز در کلاس درس مجازی شود. پس باید مکانی را برای آموزش انتخاب کرده که در آن بیشترین تمرکز را دارد. همچنین از هر چیزی که باعث حواس‌پرتی می‌شود، دوری کند.

پیش‌خوانی

نتایج حاصل از تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که دانش و آگاهی اولیه بر رشد و تحول فکری دانش آموزان تأثیر می‌گذارد. پیش‌خوانی در حقیقت باعث می‌شود سؤالاتی در ذهن دانش‌آموز ایجاد شود. از این رو در کلاس برای یافتن پاسخ، بیشتر متمرکز خواهد بود. بنابراین بهتر است برای افزایش یادگیری، قبل از حضور در کلاس به صورت روزنامه‌وار مباحث درسی را مورد مطالعه قرار دهد.

یادداشت‌برداری

یادداشت نکات مهم حین تدریس یکی دیگر از راه‌های افزایش تمرکز و یادگیری است. با این روش مطالب و اطلاعات مهم راحت‌تر و دقیق‌تر به ذهن منتقل می‌شود؛ البته نکته‌برداری باید به صورت کاملا خلاصه و شامل مطالب مهم و اساسی باشد.

رفع اشکال

یکی دیگر از راه‌کارهای افزایش یادگیری در کلاس، رفع اشکال و تفهیم مطالب است. دانش‌آموز باید پیش از اتمام کلاس سؤالاتش را مطرح کند، البته این به منظور قطع کردن پی‌درپی مطالب معلم نیست. برای مطرح کردن سؤالات می‌توان آن‌ها را یادداشت کرده و در زمان مناسب از دبیر پرسید.‌

توجه کردن به مطالب درس

متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان به منظور صرفه‌جویی در زمان، هنگام تدریس معلم، خودشان را برای کلاس بعدی آماده می‌کنند. مثلاً در کلاس شیمی لغات زبان می‌خوانند. این کار باعث می‌شود اغلب نکات و مباحث مهم را در کلاس از دست بدهند. باید به این نکته توجه داشت که بهترین زمان برای یادگیری هنگام تدریس است.

افزایش قدرت یادگیری ذهن

یکی از راه‌حل‌های کاربردی در افزایش یادگیری، تقویت حافظه است. با انجام این کار دانش‌آموزان‌علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، انگیزه‌ی بیشتری برای مطالعه و یادگیری خواهند داشت. اما قبل از این کار باید مغز را مورد ارزیابی قرار داد. همان‌طور که می‌دانید مغز از د‌و نیم‌کره‌ی چپ و راست تشکیل شده است که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. نیم‌کره‌ی راست مسئول احساساتی از قبیل تخیل، کنجکاوی، خلاقیت، ادراک و توجه به کلیات است. از این رو برای تقویت آن می‌توان از فعالیت‌هایی مانند داستان خوانی و قرار دادن خود به جای شخصیت‌ها، رویاپردازی، گردشگری در طبیعت و ... استفاده کرد. نیم‌کره‌ی چپ نیز مسئول منطق و استراتژی، عقلانیت، هدفمند بودن و توجه به جزئیات است. برای تقویت این بخش می‌توان از بازی‌های پیچیده، کار با اعداد و ... استفاده کرد.

انجام کارهای هنری

انجام کارهای هنری مانند نقاشی کشیدن، گوش دادن به موسیقی و ... علاوه بر ایجاد تأثیرات مثبت در ذهن، به افزایش یادگیری نیز کمک می‌کند. این قبیل فعالیت‌ها با خلاقیت در ارتباط هستند. به همین دلیل ذهن دانش‌آموز را درگیر کرده و آن را به چالش می‌کشند.

سخن آخر

همان‌طور که در این مقاله خواندید یادگیری در کلاس درس کار دشواری نیست و فقط با رعایت نکاتی ساده و تمرین زیاد می‌توان آن‌را بهبود داد. این موضوع را نیز هرگز فراموش نکنید که هیچ‌کس به طور ذاتی کم‌هوش و حواس‌پرت نیست؛ بنابراین همه‌ی دانش‌آموزان با کمی تلاش می‌توانند در ردیف شاگردان ممتاز قرار بگیرند.